گریدِ هتل چیست و چه نکاتی را باید در مورد آن بدانید؟

فهرست مطالب این مقاله

همه ما هنگام رزرو هتل برای گذران تعطیلات یا یک سفر کاری معیارهایی داریم. حتی اگر این ملاک ها را روی کاغذ نیاوریم هم در ذهن خود آنها را طبقه بندی می کنیم. معمولا این شاخص ها شامل موقعیت مکانی، کیفیت خدمات، امکانات اتاق ها و عواملی از این دست می شود. گاهی نیز دانستن تعداد ستاره های یک هتل برایمان کافیست.

منظور از گرید هتل

همانطور گه گفته شد، گرید به درجه هتل گفته می‌شود. واژه ستاره برای واحد اندازه گیری درجه هتل‌ها مرسوم‌تر است. اما اگر در هنگام رزرو هتل به عبارت گرید برخورد کردید، لازم است بدانید که منظور همان ستاره یا نشان کیفیت آن هتل است. در یک تقسیم بندی، هتل‌ها به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شوند. البته رتبه بندی هتل در ایران و در خارج از ایران با یکدیگر متفاوت هستند.

هتل‌های کلاس A که شامل هتل‌های ۴ و ۵ ستاره می‌شوند.
هتل‌های کلاس B که شامل هتل‌های ۳ ستاره می‌شوند.
هتل‌های کلاس C که هتل‌های ۲ ستاره را در بر می‌گیرد.

هتل ها چگونه رتبه بندی می شوند؟

با توجه به تفاوت های بین کشورها، انواع قوانین رتبه بندی هتل ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

1) قوانین مبتنی بر حداقل استانداردهای اجباری: کشورهایی مانند اسپانیا و ایتالیا را باید در این دسته قرار داد. این کشورها قوانین سختگیرانه ای داشته و در بسیاری از مناطق آنها قوانینی وجود دارد که به دقت ویژگی ها و استانداردهای لازم برای هر طبقه را تعریف می کنند. بازرسان عمومی در این کشورها از هتل ها بازدید می کنند تا از هماهنگی آنها با استانداردها اطمینان حاصل کنند.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

2) قوانینی که استانداردهای حداقلی را با امکانات و خدمات اختیاری ترکیب می کنند: فرانسه و آلمان از این سیستم رتبه بندی هتل تبعیت می کنند. در این رویکرد حداقل استانداردهای لازم برای هتل تضمین می شود. از سوی دیگر تفاوت در خدمات و امکانات هتل ها هم به رسمیت شناخته می شود. در این شیوه هم هتل ها توسط بازرسان و ناظران رتبه بندی می شوند.

3) قوانینی که استانداردهای حداقلی را با حداقل الزامات کیفی ترکیب می کنند: بریتانیا و ایالات متحده نمونه هایی از این مدل هستند. در این شیوه اگرچه یک سطح حداقلی از خدمات و امکانات مطابق با رتبه ای که به هتل اعطا می شود، باید وجود داشته باشد.

با این حال تعداد کلی خدمات به اندازه کیفیت آنها اهمیت ندارد. در این رویکرد مشاورانی از هتل دیدن می کنند که به رتبه بندی جنبه هایی از هتل می پردازند. این مشاوران همچنین توصیه هایی به مدیر هتل می دهند در مورد اینکه چگونه خدمات هتل خود را برای کسب رتبه بالاتر ارتقا بدهد.

وضعیت ستاره های هتل های ایران چطور است؟

همانطور که می دانید تعداد ستاره بر قیمت هتل تأثیرگذار است. بنابراین آنهایی که به رزرو هتل ارزان فکر می کنند، باید دور هتل های پنج ستاره را خط بکشند. هتل هایی که از قضا تعدادشان در ایران هم کم نیست. طبق آخرین آمار نزدیک به 53 هتل پنج ستاره در کشور وجود دارد و سهم شهرهای تهران، کیش و مشهد از این رقم؛ بیشتر از دیگران است.

آیا هتل 7 ستاره هم در جهان وجود دارد؟

اگر همین حالا عبارت هتل های هفت ستاره را در گوگل جستجو کنید، احتمالا لیستی از هتل هایی با این عنوان را خواهید دید؛ از هند و ایتالیا تا امارات و کره جنوبی. اما واقعیت چیست؟ در حقیقت چیزی به نام هتل 7 ستاره در صنعت هتلداری وجود خارجی ندارد و این عبارت تنها یک تعریف و تمجید بیشتر نیست!

جالب است بدانید که این اصطلاح  اولین بار توسط یک روزنامه نگار به کار برده شد؛ آن هم هنگام افتتاح هتل برج العرب در دبی که یکی از مجلل ترین هتل های جهان است. به نظر می رسد شکوه و گستره امکانات برج العرب لوکس به حدی این روزنامه نگار را تحت تأثیر قرار داده بود که چاره ای جز استفاده از عبارت هتل هفت ستاره نداشت.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات و مطالب مفید

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *