هتل‌ها بر چه اساسی ستاره می‌گیرند؟

hotel rexan

فهرست مطالب این مقاله

نحوه و اساس ستاره‌دهی هتل‌ها یکی از موضوعاتی است که دانستن آن برای هتلداران بسیار مهم است. اگر شما عزیزان جزء دسته هتلداران نباشید، ممکن است این سوالات برای شما عزیزان به وجود بیاید که ستاره‌های هر هتل چه معنایی دارند؟! هتلها بر چه اساسی ستاره میگیرند؟ چرا قیمت هتل‌ها بر اساس ستاره‌های آن تغییر می‌کند؟

برای پاسخ به این سوال می‌توان اذعان داشت که هرچقدر هتل‌ها خدمات بهتر و لوکس‌تری را ارئه می‌کنند، قیمت آن‌ها بالاتر خواهد بود و به طبع ستاره‌های دریافتی بیشتری دارند. به صورت کلی هتل‌ها از یک تا پنج ستاره وجود دارند. این ستاره‌ها به معنای کیفیت خدمات آن‌ها خواهد بود. در این مقاله از وب سایت رکسان قصد داریم تا به بررسی موضوع اساس ستاره‌دهی هتل‌ها بپردازیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

سیستم رتبه بندی و درجه‌بندی هتل‌ها:

روش‌های گوناگونی برای رتبه بندی یا درجه بندی هتل‌ها وجود دارد که در سرتاسر دنیا رایج است و هر کشور معمولا یک سیستم را برای رتبه بندی به هتل‌های خود اختصاص داده است. این سیستم گاهی در برخی از کشورهای دنیا رایج و در برخی دیگر متفاوت است. در واقع قوانین هر کشور بر روی سیستم رتبه بندی هتل‌ها تاثیر می‌گذارد. می‌توان اذعان داشت که رتبه بندی به هتل‌ها و به اصطلاح ستاره‌دهی به هتل‌ها یک موضوع کاملا گسترده است و به موارد بسیار مختلفی بستگی دارد. درباره شیوه رتبه بندی هتل‌ها باید اشاره شود که یک سیستم کاملا بین‌المللی برای رتبه بندی هتل‌ها وجود دارد. این سیستم همان درجه بندی هتل بر اساس ستاره می‌باشد. در واقع هر ستاره می‌تواند رتبه و کیفیت هتل را نشان دهد. از جمله عوامل موثر در ستاره‌دهی به هتل‌ها به شرح زیر می‌باشد:

 

ساختمان هتل

ساختمان هتل در رتبه بندی و ستاره دهی به هتل‌ها بسیار تاثیر گذار است. منظور از ساختمان هتل امور ساختمانی و تاسیساتی، محل قرار گرفتن هتل، معماری و ساخت هتل و دکوراسیون آن و … می‌باشد. هرچه ساختمان هتل زیباتر، پاکیزه‌تر و ساخت بهتری داشته باشد، می‌تواند رتبه و ستاره مناسب‌تری را دریافت کند.

 

امکانات و خدمات ارائه داده شده توسط هتل:

سطح خدمات و امکانات رفاهی هتل‌‌ها از دیگر عوامل موثر در ستاره‌دهی به هتل‌ها است. به صورت کلی امور مربوط به سطح سرویس و خدمات و تجهیزات؛ همچنین کمیت‌ و کیفیت خدمات و امکانات ارائه شده نیز برای درجه بندی هتل از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

پرسنل مشغول به کار:

پرسنل و کادر هتل باید در این زمینه اموزش کامل دیده باشند. امور مربوط به مدیریت، نیروی انسانی متخصص و آموزش‌هایی که به پرسنل برای هتلداری داده می‌شود، بر ستاره‌دهی هتل‌ها تأثیرگذار است. به گونه‌ایی که هرچقدر هتل از مدیریت بهتر و پرسنلی مجرب برخوردار باشد، می‌تواند ستاره بیشتری را دریافت کند.

رابطه کیفیت و ستارههای هتل:

همان گونه که اشاره داشته‌ایم، کیفیت هر هتل از جمله عوامل موثر در رتبه بندی هتل‌ها می‌باشد. منظور از کیفیت همان خدمات و امکاناتی است که توسط هتل به مسافران اعطا می‌شود. هتل‌های با کیفیت معمولا نکات زیر را در ارائه خدمات خود رعایت می‌کنند:

پذیرش مهمان‌ها

خدمات و پذیرش مهمانان در تعیین کیفیت هتل تاثیر دارد. در واقع تمامی کارکنان و پرسنل هتل باید از پوشش بسیار مناسب برخوردار باشند. همچنین رفتار آن‌ها با تمامی مسافران و مهمانان باید پسندیده باشد. کارکنان هتل با توجه به درجه هتل باید در جابجایی وسایل مسافران کمک لازم را داشته باشند.

اطلاعات هتل

اطلاعات هتل یکی دیگر از بخش‌های مهم هر هتل است. در کل پرسنل و اطلاعات هتل می‌توانند در ستاره‌دهی به هتل تاثیر بسزایی داشته باشد. کادر هتل باید بتوانند اطلاعات دقیقی در مورد قیمت اتاق‌ها، خدمات، ساعت کار و قوانین هتل به مهمان و مسافران هتل ارائه دهند.

دکوراسیون و دیزاین اتاق‌ها

کیفیت اتاق‌ خواب‌ها و طراحی و دکوراسیون آن‌ها بر درجه بندی و ستاره‌دهی به هتل‌ها تاثیر دارد.  هرچقدر اتاق خواب‌ها از وسایل لوکس و زیبا، سیستم تهویه هوا مناسب و … بهرهمند باشند؛ نشان دهنده سطح کیفیت هتل است. همچنین قابل ذکر است که خدمات ارائه شده در اتاق، مانند سرویس غذا در اتاق و بیدار شدن مسافران در هنگام صبح  و … به کیفیت و رتبه هتل بستگی دارد.

نظافت هتل و ارائه سرویس و خوراک

نظافت هر هتل باید در بالاترین سطح خود باشد. انجام نظافت روزانه تخت‌خواب‌ها، تعویض ملحفه‌ها و ضدعفونی کردن آن‌ها در همه هتل‌ها الزامی است. همچنین باید اشاره شود که ارائه سرویس غذا و رستوران در هتل نیز در رتبه بندی ستاره‌دهی به هتل تأثیر دارد.

کیفیت مناسب تاسیسات بهداشتی هتل

سرویس بهداشتی در هتل‌ها باید از کیفیت مناسبی برخوردار باشد و هر چقدر وسایل و تجهیزات سرویس بهداشتی بهتر باشد، سطح کیفیت هتل بالاتر بوده و این موضوع در رتبه بندی هتل نیز تأثیرگذار است.

سخن پایانی:

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ستاره‌دهی به هتل‌ها و همچنین رزرو آنلاین به وب سایت رکسان مراجعه فرمایید.

مقالات و مطالب مفید

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *