سفر به زادگاه نیما یوشیج

فهرست مطالب این مقاله

روستای یوش که در استان مازندران و دامنه‌های البرز واقع شده زادگاه پدر شعر نوی فارسی یعنی نیما یوشیج بوده است. از این رو شاید بتوان گفت که روستای یوش شهرت خود را مدیون این شاعر بزرگ است. ممکن است تصور کنید که بازدید از خانه نیما یوشیج تنها دلیلی است که باعث سفر افراد به این روستا می‌شود. درواقع خانه نیما یوشیج تنها یکی از دلایل سفر به یوش بوده و شما حین سفر به این روستا می‌توانید از سایر زیبایی‌هایش بازدید کرده و از دیدنشان لذت ببرید.

فضای روستای یوش

اگر از مشغله‌های روزمره و تمام نشدنی زندگی خود خسته شده‌اید و نیاز به چند روز استراحت دارید، بهتر است که حتما به این روستای دوست داشتنی سفر کنید. این روستا به دلیل موقعیت جغرافیایی خود سرشار از منابع طبیعی و جذاب بوده که هر یک به تنهایی روح را جلا می‌دهند. از این رو توصیه ما به شما این است که فصول بهار و پاییز را برای سفر به روستای یوش انتخاب کنید تا شاهد زیبایی شکوفه‌ها و برگ‌های چند رنگ درختان باشید. به علاوه رود، رودخانه و باغ‌های سبز و دلربای آن حال و هوایتان را حسابی تغییر داده و باعث می‌شوند تا لحظات خوشی را در این روستا سپری کنید. البته گذشته از جاذبه‌های طبیعی یوش نباید از جاذبه‌های تاریخی آن غافل شد. خانه نیما یوشیج از جمله جاذبه‌های تاریخی معروف این روستا بشمار می‌رود. به همین خاطر سالانه افراد زیادی برای بازدید از خانه نیما یوشیج هم که شده عازم این روستا می‌شوند. از تهران تا روستای یوش چیزی حدود 3 ساعت فاصله دارید که البته اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که از مسیر جاده تا زمان رسیدن به مقصد لذت می‌برند، بهتر است جاده چالوس را برای سفر جاده‌ای خود انتخاب کنید. درست است که با انتخاب جاده چالوس مسیرتان کمی طولانی شده و به این ترتیب زمان بیشتری را در جاده سپری می کنید، ولی در عوض از زیبایی‌های چالوس نیز لذت خواهید برد.

بناهای تاریخی روستای یوش

شاید پیش خودتان فکر کنید که خانه نیما یوشیج و مناظر طبیعی تنها جاذبه‌های روستای یوش را تشکیل می‌دهند. باید بگوییم که خانه نیما یوشیج اگرچه به عنوان معروف‌ترین بنای تاریخی این روستا شناخته شده است، اما در کنار آن جاذبه‌های تاریخی دیگری نیز وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

خانه نیما یوشیج

همانطور که گفته شد و خودتان هم مطلع هستید، دلیل اصلی شهرت روستای یوش به وجود خانه نیما یوشیج بر می‌گردد. بد نیست بدانید که قدمت خانه نیما به دوران قاجاریه برگشته و علاوه بر او اجدادش نیز در گذشته در این خانه زندگی می‌کردند. این خانه حیاط بزرگی داشته که اطراف آن را اتاق‌های متعدد احاطه کرده‌اند و هر یک دارای گچ کاری‌های منحصر به فردی هستند. در حال حاضر هم درون خانه به موزه‌ای تبدیل شده که در برگیرنده وسایل ارزشمند و قدیمی و همچنین آثار نیما یوشیج و خواهرش بهجت اسفندیاری است.

سفر به زادگاه نیما یوشیجبرای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

گنبد کیا داوود

پس از بازید از خانه نیما یوشیج می‌توانید به سمت گنبد کیا داوود که در نزدیکی و بخش جنوبی موزه واقع شده است، حرکت کنید. گفته شده که در گذشته‌های دور یکی از حاکمان یوش به نام کیا جمال الدین 4 فرزند داشته که یکی از آنها کیا داوود بوده و گنبد کیا داوود درواقع آرامگاه او محسوب می‌شود. بد نیست بدانید که 3 فرزند دیگر کیا جمال الدین نیز در نقاط مختلفی از این روستا به خاک سپرده شده‌اند. ضمنا برخی گنبد کیا داوود را با نام آتشکده کیا داوود می‌شناسند؛ چراکه گفته شده این گنبد در گذشته آتشکده بوده است. لازم به ذکر است که گنبد کیا داوود به ثبت ملی رسیده و در نتیجه از جمله آثار ملی ایران محسوب می‌شود.

خانه میرزا مهدی خان و باغ شاه

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که ناصرالدین شاه طی یکی از سفرهای خود در روستای یوش برای مدتی اقامت توقف کرده است. گفته شده که ناصرالدین شاه خانه میرزا مهدی خان و باغ شاه را برای اقامت خود در این روستا انتخاب کرده و در نهایت نیز دخترانی را از این روستا به همسری برگزیده بود. پس از آن نیز این روستا و خانه میرزا مهدی خان به سبب آب و هوای خوبش به یکی از مکان‌های مورد علاقه ناصرالدین شاه تبدیل شد.

رودخانه یوش

از جمله جاذبه‌های گردشگری بسیار زیبای روستای یوش می‌توان به رودخانه یوش اشاره کرد. اگر حین سفر به این روستا احساس خستگی کردید، می‌توانید در کنار این رودخانه استراحت کرده و از فضای دل انگیز و آب و هوای خوش آن لذت ببرید. شاید فکر کنید که این رودخانه فقط برای مسافران جذابیت ویژه‌ای دارد، ولی باید گفت که ساکنان روستا نیز از زیبایی‌های آن غافل نشده و زمانی را برای گذراندن اوقاتی خوش در کنار این رودخانه سپری می‌کنند. همچنین لازم به ذکر است که رودخانه یوش تنها جنبه زیبایی و تفریحی نداشته و منبعی برای تامین آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی روستا محسوب می‌شود.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات و مطالب مفید

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *