دیدنی ترین جاذبه های گردشگری شهر تبریز

فهرست مطالب این مقاله

تبریز پایتخت تاریخی و بزرگ ترین شهر شمال غربی ایران مدرن است. شهری بزرگ سرسبز و دارای آب و هوای کوهستانی! در شهر تبریز دیدنی های زیادی وجود دارد، از بناهای تاریخی گرفته تا جاذبه های دیدنی تبریز و مناظر طبیعی فوق العاده که آذربایجان پیش روی بازدید کنندگانش قرار می دهد. اگر قصد سفر به شهر تبریز را دارید با سایت ایکاهتل همراه شوید تا با این شهر و حومه آن آشنا شوید.

معرفی جاذبه ‌های گردشگری تبریز

جاهای دیدنی تبریز ، جاذبه های تاریخی تبریز و مکان های طبیعی تبریز و خود شهر تبریز دیدنی هستند و هر گردشگری دوست دارد تبریز را ببیند. جاذبه های گردشگری تبریز در فصل هایی که دیگر از سرما چندان خبری نیست دیدنی تر و جذاب تر به نظر می رسند و راحت تر می توان از آنها بازدید کرد.

ائل گلی (شاه گلی سابق)

پارک ائل گلی، معروف به شاه گلی نام یک پارک بزرگ در تبریز است. این پارک دارای یک دریاچه مصنوعی مربع شکل که از چهار طرف با پیاده‌روی جانبی احاطه شده است. همچنین یک ساختمان در وسط دریاچه با معماری سنتی آذربایجان ایران وجود دارد و میزبان یک رستوران است. در هنگام لذت بردن از طراوت پارک در تابستان برای خوردن چلوکباب یا نوشیدن مقداری چای بسیار خوب است. در جنوب دریاچه تپه‌ای وجود دارد که توسط درختان پوشانده شده است.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

بازار بزرگ، معروفترین در میان جاهای دیدنی تبریز

یکی از برجسته ترین نقاط سفر هر کسی به شهر تبریز گشت و گذار در بازار آن است. بازار تبریز یک کیلومتر مربع مساحت دارد و بزرگ ترین بازار سرپوشیده جهان است. یکی از زیباترین بازارهای ایران که در میراث تاریخی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسیده است. بازار در زمان جاده ابریشم از اهمیت تجاری بالایی برخوردار بود و پس از آن در زمان پادشاهی صفویان رونق گرفت. این بازار در سال ۱۱۹۳ هجری قمری بر اثر زلزله با خاک یکسان شد اما طولی نکشید که توسط نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی شد. در بازار مدرسه، مسجد و کاروان سراهای تاریخی زیادی وجود دارد که با نماهای آجری و گنبد ها و طاق های زیبا ساخته شده اند و بر جذابیت های آن افزوده اند.

موزه قاجار

یکی از قشنگ‌ترین موزه‌های تبریز، موزه قاجار است. موزه قاجار که پیش از این خانه امیرنظام گروسی، از رجال سیاسی دوره ناصرالدین شاه بوده، عمارتی زیبا با حیاطی پر از گل دارد و سفری است به دوره قاجار. این موزه بخش های مختلفی دارد، یک تالار آن مخصوص پول و سکه‌های دوره قاجار است، تالاری دیگر مختص ظرف و ظروف، تالاری برای کاشی های رنگارنگ، تالاری برای تفنگ و اسلحه و تالاری برای ساز و تالارهایی هم برای وسایل دیگر. موزه‌ قاجار در یکی از محله‌های قدیمی تبریز به نام ششگلان قرار دارد. خیابانی که می‌توان خانه‌های قدیمی زیادی در آن پیدا کرد. مقبره الشعرا که مدفن بیش از ۴۰۰ شاعر نامدار ایرانی از جمله شهریار، قطران و اسدی طوسی است در این خیابان قرار گرفته.

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه، از دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری تبریز

مسجد کبود در زمان ابومظفر جهانشاه قراقویونلو به دستور دخترش صالحه خانم در قرن نهم هجری بنا شد. متاسفانه این مسجد نیز در زلزله ۱۱۹۳ هجری قمری آسیب جدی دید، فقط ایوان و ورودی اصلی آن از تخریب زلزله در امان ماندند و اغلب قسمت های آن در ۵۰ سال گذشته بازسازی شدند. این باقی مانده ها هرچند ناچیز ولی شاهدی بر شکوه و زیبایی این مسجد هستند. روی کاشی های ایوان می توانید طرح های آبی پیچیده ای که مسجد کبود نامش را از آن گرفته است مشاهده کنید. درون مسجد انواع خطاطی های زیبا و هنرمندانه نیز وجود دارد. بازسازی کاشی کاری درونی و خارجی مسجد هنوز ادامه دارد.

ارگ تبریز

ارگ تبریز، معروف به ارگ علیشاه، ارگى است که قدمت آن به دوران ایلخانان در حدود هفت قرن پیش باز می‌گردد. بنا بود در ابتدا یک مسجد باشد، اما نقشه‌ها در مراحل اولیه ساخت تغییر کرده و به یک ارگ نظامی تبدیل شد. این ارگ صحنه بسیاری از وقایع مهم تاریخی در طول جنگ‌های ایران و روسیه در سال‌های اولیه قرن بیستم، در طول انقلاب مشروطه ایران و بعداً به ‌عنوان دفاع در برابر سربازان روسی بوده است.

موزه عصر آهن

مکانی هیجان‌انگیز که می‌توانید در سفر به تبریز از آن دیدن کنید. این موزه درواقع یک مکان تاریخی واقع شده که در آن سی ‌و هشت قبر از عصر آهن کشف شده است. اجساد مدفون در گورها در پیشرفت دانش ما از عصر آهن بسیار مهم بوده است. نحوه قرارگیری آن‌ها در گورها در موقعیت‌های جنین مانند و اشیایی که با آن‌ها دفن شده‌اند، مورد توجه باستان شناسان است. برخی از این گورها ازجمله اشیا و اسکلت‌های موجود در آن‌ها را می‌توان در موزه امروزه به همان شیوه کاوش در اصل مشاهده کرد.

مسجد جامع

مسجد جامع تبریز یکی از آثار بازمانده سلسله سلجوقی است. بیش از هشت‌صد سال مرکز اجتماعی و مذهبی این شهر بوده است. گچ‌بری‌ها و آجرکاری‌های این ساختمان نیز از بهترین آثار در ایران است. این مسجد به‌ اندازه‌ای به‌ عنوان یک اثر اجتماعی برای مردم شهر اهمیت داشت که آن‌ها بازار بزرگ شهر، مهم‌ترین مکان تجاری خود را در اطراف ساختمان آن بنا کردند.

جذاب ترین و دیدنی ترین جاذبه های گردشگری شهر “تبریز”

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

موزه سفال

همان‌طور که از نامش پیداست، موزه سفال تبریز به آثار هنری ساخته شده از خاک رس و سایر مواد سرامیکی اختصاص یافته است. این بخش از بخش‌های مختلفی شامل گالری‌های اختصاص داده شده به هنرمندان تبریز، نمایشگاه‌های کوتاه‌ مدت، فروشگاهی که محصولات سفالی به فروش می‌رسد، یک مرکز آموزش و کارگاه‌هایی که استادان را می‌توان در کار خود مشاهده کرد، تشکیل شده است.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

مقالات و مطالب مفید

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *