آشنایی با جنگل حرا چابهار

فهرست مطالب این مقاله

جنگل های حرای چابهار در خلیج گواتر و در مرز ایران و پاکستان در 150 کیلومتری از چابهار قرارگرفته.

درباره جنگل های حرا (خلیج گواتر)

در استان سیستان و بلوچستان و در 120 کیلومتری چابهار بعد از بندر بریس، در نقطه صفر مرزی، جنگل دریایی فوق‌العاده طبیعی و زیبایی را می‌بینید که چشم‌انداز و منظره زیبایی را در گوادر چابهار به نمایش گذاشته است: جنگل های حرا که از آن‌ها با نام جنگل های مانگرو نیز یاد می‌کنند و 350 هکتار از گواتر چابهار (در مرز پاکستان) را اشغال کرده است. جنگل‌هایی که هر کس با چابهار سفرکند، حتما ساعاتی را برای دیدنش وقت می‌گذارد.

آشنایی با جنگل حرا چابهاربرای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

در هنگام مد دریای عمان، تاج درختان از آب بیرون زده و چشم‌انداز و منظره‌ی بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد که گردشگران زیادی را از نقاط مختلف به سوی خود جذب می‌کند. شما در بازدید از جنگل‌های حرا می‌توانید به تفریحاتی همچون قایق سواری مشغول شوید و لذت بی‌نظیری را در این دریای جنگلی برای خود و همراهانتان خلق کنید.

حرا درختچه‌ای است که در مرداب‌های نواحی گرم در کرانه‌های عربستان، مصر و جنوب ایران می‌روید. در جنگل‌های حرا گل‌ها شبیه گل‌های شاه‌پسند و میوه‌ به شکل کپسول تخم مرغی است که درون آن یک دانه وجود دارد و با دو شکاف بازمی‌شود. حرا گونه‏‌ای آفتاب‌پسند است که بسته به شرایط زیستی به بلندی پنج تا ۱۰ متر می‏‌رسد. ریشه در این گونه، سطحی و مشتمل بر یک ریشه عمودی کوتاه و تعداد زیادی ریشه جانبی مورب است. جنگل‌های حرای چابهار جدای از خاصیت درمانیشان، جایگاه ویژه‌ای را برای بسیاری از پرندگان نظیر فلامینگو، مرغ ماهی‌خوار و عقاب فراهم کرده‌اند که به طرز زیبایی بر روی آن لانه گذارند.

درخت حرا برگ‌های همیشه سبز، بسیار بادوام و بیضی‌شکلی دارد که سطح فوقانی برگ‌ها به رنگ سبز و سطح تحتانی آن خاکستری است و به آن نگاه کنید، متوجه کرک‌های روی درختانش خواهید شد. نحوه ازدیاد این درختان به این گونه است که ابتدا دانه آن روی درخت مادر رشد می‌کند، پس از آن، نهال جوان از درخت جدا می‌شود و به داخل آب افتاده و آنجا ریشه می‌کند.آشنایی با جنگل حرا چابهار

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

در جنگل حرا با قایق‌سواری در مرداب‌های این جنگل به تماشای گل‌های شاه‌پسند و میوه‌هایی که شبیه کپسول تخم‌مرغی‌اند مشغول می‌شوید این گل‌ها به قدری زیباست که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. به دلیل وجود همین گل‌های بسیار معطر و پرشهد، زنبورهای وحشی در فصل بهار و تابستان که زمان شکوفه‌دهی گل‌هاست، بر فراز این دریای جنگلی پرواز می‌کنند به طوری که در لابه لای درختان و میان سرشاخه‌ها کندوهایی برای خود ساخته و عسل تولید می‌کنند که بسیار خوش‌طعم و خوشمزه است.

علاوه بر چابهار، قشم، بوشهر و چند جای دیگر، جنگل حرا را می‌توان در مصر و عربستان نیز مشاهده کرد.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات و مطالب مفید

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *