آشنایی با باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان

فهرست مطالب این مقاله

شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، بزرگترین شهر این کشور است که در کرانه غربی دریای خزر در شبه جزیره آب‌ شوران واقع شده است و به عنوان یکی از نقاط نفت‌خیز دنیا محسوب می شود.

تاریخچه باکو :

نام باکو نامی پهلوی می‌باشد که از بادکویه گرفته شده‌است. باک از بک و بغ گرفته شده‌است به معنی خدا می‌باشدبنابراین نظریاتی که ریشه نام را از بگاوان به معنی جایگاه خدا می‌دانند نامحتمل نیستن. ضمنا بادکوبه هم می گویند چون بادهای شدیدی اینجا می وزد.

اولین شواهد مستند مرتبط با باکو به قرن ششم میلادی برمی گردد.و از آنجا که از آن زمان اغلب بخشی از شاهنشاهی‌های ایرانی بوده‌است، پیوند تاریخی با آن‌ها دارد.

در دورهٔ شروانشاهان، باکو بخشی از شروان بود. شروان مانند بقیهٔ اران بخشی از سرزمین آذربایجان نبود. آذربایجان به منطقهٔ جنوب رود ارس گفته می‌شد. باکو پایتخت شیروانشاهان در سده‌های ۱۴ و ۱۵ میلادی بود و بعد بخشی از ایران صفوی شد.

حکومت عثمانی در قرن ۱۶ میلادی طی دوره‌ای کوتاه به قسمت اعظم قفقاز از جمله باکو حاکم بود. نادرشاه افشار توانست این قسمت از آران، گرجستان و منطقهٔ ارمنستان فعلی را دوباره به ایران بازگرداند. در جنگ‌های ایران و روس در زمان فتح علی شاه این ناحیه بر اساس عهدنامه گلستان و ترکمانچای از ایران جدا و به دست روس‌ها افتاد و باکو در اواخر قرن نوزدهم و دههٔ اول قرن بیستم از بزرگ‌ترین مناطق تولید نفت جهان بود. زبان رسمی این کشور ترکی آذربایجانی است .

معرفی جاذبه های گردشگری باکو آذربایجان

برج دختر | Maiden’s Tower
در مرکز منطقه قدیم باکو برجی استوانه ای به ارتفاع ۲۹ متر خودنمایی می کند. برج دختر بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و در فاصله قرن های ۷ و ۱۲ ساخته شده است. امروزه برج دختر نماد و سمبل شهر قدیم و یکی از جاذبه های گردشگری باکو به حساب می آید.

آشنایی با باکو، پایتخت جمهوری آذربایجانبرای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

دروازه مراد | Murad’s Gate
در منطقه قدیم باکو و داخل حصارهای دیوار شهر یکی دیگر از جاذبه های گردشگری باکو قرار گرفته است. دروازه مراد شاید به اندازه سایر جاذبه های گردشگری باکو شناخته شده نباشد اما نمایانگر دوره ای مهم در تاریخ باکو است.

قطار کابلی باکو | Baku Funicular
قطار فونیکولار یا کابلی نوعی از قطار است که با استفاده از تسمه و کابل و با استفاده از قرقره بالابرنده کار می کند. از این نوع قطارهای کابلی در کشورهای مختلف وجود دارد که یکی از جالب ترین آن ها در شهر باکو قرار دارد.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات و مطالب مفید

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *