آشنایی با آتشکده بهرام یزد، مامن آتش مقدس زرتشتیان

آتشکده زرتشتیان یزد مشهور به آتشکده‌ی ورهرام (بهرام) در مرکز استان یزد قرار دارد. آتشكده بهرام يزد شامل ساختمان و باغی زیباست که ساختمان اصلی آن در میان حیاطی بزرگ ساخته شده و درختان راست‌قامت و همیشه سبزِ سرو و کاج آن را در بر گرفته‌اند. در مجاورت ساختمان آتشکده، حوض آبِ مدوری وجود دارد که برای تقدس بخشیدنِ بیشتر به فضا به وجود آمده است. برای ورود به این نیایشگاه همیشه باید آداب خاصی را رعایت کرد. افراد باید پاکیزه و مطهر باشند، لباس روشن به تن کنند و کفش نپوشند، همچنین مردان باید کلاه سفید و زنان باید روسری سفید بر سر بگذارند.

شیوه‌ی ساخت این آتشکده از هنر معماری آتشکده‌های پارسیان تأثیر پذیرفته است. بالای سردر این بنا نگاره‌ی فروهری زیبا جلب توجه می‌کند.در ادامه این مقاله از رکسان هتل با آتشکده بهرام یزد بیشتر آشنا خواهید شد.

معماری آتشكده بهرام يزد

بنای اصلی آتشکده ورهرام بر روی ارتفاع 21 متری از روی سطح زمین واقع شده که شامل حیاط بزرگ و درختان همیشه سرسبز سرو و کاج که آن را پوشش داده اند، نگاره فروهر و سرستون های سنگی که شکوه و زیبایی خاصی را به آن بخشیده اند روبروی بنا حوض آب قرار گرفته البته قرار گیری حوض آب کنار آتشکده ها از خصوصیات آنها بوده است.

سرستون های سنگی جلوی ساختمان اصلی و سنگ گلدار پای دیوارها کار هنرمندان اصفهانی بوده که این سنگ ها را در اصفهان ترشیده اند و سپس به یزد انتقال داده اند.نگار کاشی های فروهر در بالای سردر ورودی کار هنرمندان یزدی بوده البته معماری کل ساختمان از معماری آتشکده پارسیان الهام گرفته شده است.

آشنایی با آتشکده بهرام یزد، مامن آتش مقدس زرتشتیان
آشنایی با آتشکده بهرام یزد، مامن آتش مقدس زرتشتیان

تاریخچه‌ آتشکده بهرام یزد

استان یزد، چند آتشکده‌ی معروف زرتشتیان را در خود جای داده است. همین امر از دلایل جذب زرتشتیان سراسر کشور و جهان به این استان زیبا محسوب می‌شود. آتشكده بهرام يزد از جمله بناهای مقدس زرتشتیان است که قدمتش به آبان‌ سال ۱۳۱۳ ه.ق، دوره پهلوی اول، باز می‌گردد. طبق مستندات تاریخی به نظر می‌رسد این مکان با سرمایه‌ی یک زرتشتی به نام همابائی در قطعه زمینی که به همت تعدادی از زرتشتیان ایران، از جمله برادران امانت با کمک بودجه‌ی اهدایی از طرف انجمن پارسیان هند، در زمینی موقوفی به نام اردشیر مهربان رستم امانت (پدر برادران امانت)، ساخته شده است. گفته می‌شود نقشه‌ی خانه‌ی آتش، توسط مهندسان پارسی کشیده شده . مرحوم ارباب جمشید امانت، مسئولیت و مدیریت ساخت این بنای مقدس را به عهده گرفته است.

ورود به آتشكده بهرام يزد برای زرتشتیان و غیر زرتشتیان

ورود به نیایشگاه برای نیایش کنندگان  آدابی خاص دارد. مردان و زنان برای ورود به به این مکان مقدس باید کلاه و روسری سفید با لباسی به رنگ روشن بپوشند .همچنین پاکیزه بودن افراد نیایش کننده نیز یکی دیگر از قوانین داخل شدن به این مکان به شمار می رود. از پوشیدن کفش در این مکان اجتناب کنند.

آتش مقدس درون مجمر بزرگی از جنس برنز قرار دارد. بازدیدکنندگان این آتشکده می‌توانند این آتش همیشه فروزان را از پشت دیوار شیشه‌ای ببینند. آتشكده بهرام يزد، در سال‌های اخیر مکانی دوست ‌داشتنی برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی قلمداد می‌شود.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات و مطالب مفید

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *