دیدنی‌های دامغان؛ شهری کهن در جاده ابریشم

دامغان، سرزمینی است تاریخی، برخوردار از تمدنی کهن و سرشار از آثار باستانی، جاذبه‌های تاریخی و دیدنی‌های طبیعی فوق‌العاده و حیرت‌انگیز است که از گذشته‌های دور تا به امروز، همواره مورد توجه جمع زیادی از باستان‌شناسان، گردشگران و علاقه‌مندان به بازدید از آثار تاریخی و باستانی قرار دارد.

 دامغان

از این شهر که در قرون گذشته با نام‌های مختلفی از جمله «صددروازه»، و «ده مغان» نیز شناخته می‌شد، در روزگاری به‌عنوان پایتخت حکومت «اشکانیان» شهرت داشت نیز در کتیبه‌ «سارگون دوم آشوری پات نانه» به «گومش» یا «قومس» یاد شده است. شهری که همچنان می‌توان بقایایی از دیوار مشهور «بارو» را که روزگاری در پیرامون آن کشیده شده بود، مشاهده کرد.

این شهرستان زیبا را علاوه بر پسته‌های خوشمزه و مشهورش، به چشمه‌های آب معدنی «باداب سورت» نیز می‌شناسند که امروزه به یکی از تفرجگاه‌های محبوب مردم، تبدیل شده است. جاهای دیدنی دامغان بسیار متنوع است که در ادامه این مقاله از ایکا هتل به معرفی برخی از مهم‌ترین و معروف‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

آشنایی با دیدنی‌های دامغان

مسجد تاریخانه، یک جای تاریخی در میان جاهای دیدنی دامغان

مسجد تاریخانه که یکی از اصلی‌ترین بناهای بازمانده از قرون اولیه اسلامی است مشخص شده که این مسجد پیش از تسلط اعراب بر ایران در ابتدا آتشکده بود و سپس به مسجد تبدیل شده است. این مسجد بعد از مسجد فهرج یزد از قدیمی ترین مساجد ایران است. سبک معماری این مسجد ساسانی و مصالح بکار رفته در ساخت آن خشت و آجر است. این مسجد یکی از اولین نمونه‌های مساجدی است که در آن مناره از عناصر تشکیل دهنده آن می‌باشد.

محوطه تاریخی تپه حصار:محوطه تاریخی تپه حصار یکی از باارزش‌ترین میراث ایران زمین است که پیشینه‌ای به قدمت ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ سال پیش از میلاد دارد.

خانه لطفی:خانه لطفی، عمارتی زیبا و تاریخی متعلق به دوران حکومت قاجاریان است که از بخش‌های متعددی از جمله خانه مستخدمین، اصطبل، حیاط بیرونی و حیاط اندرونی تشکیل شده است. معماری طرح این خانه تاریخی بسیار جالب و باشکوه است و تزیینات چشمگیری در آن انجام شده است.

برج طغرل: مطمئنن نام این بنای ارزشمند بارها به گوشتان خورده است. این بنا استوانه ای شکل در روستایی با نام ” مهماندوست” قرار دارد که با اجر های خشتی به زیبا ترین شکل تزیین شده است.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

آشنایی با دیدنی‌های دامغان

چشمه علی: یک تفرجگاه متعلق به دوره قاجاری تبدیل به یکی از مکان های دیدنی شهرستان دامغان گشته است. عمارت مجللی که عکسش در چشمه مقابلش منعکس شده با درختان بید عاشق، ترکیب تماشایی را به وجود اورده است. دو ساختمان به نام ” اقا محمد خان قاجار” و ” فتعلی شاه قاجار” در این عمارت وجود دارد که نام هر دو بر گرفته از سازندگانشان می باشد. گردش و تفریح در این عمارت سرسبز روز با نشاطی را به شما هدیه خواهد کرد.

غار شیربند: یک غار کهن سال بر اثر رسوباتی که طی میلیون ها سال رخ داده است، شکل شگفت انگیزی را به خود گرفته و تبدیل به یک جاذبه منحصر به فرد در شهر دامغان شده است. عمر غار شیربند به 1900 میلیون سال قبل بر می گردد و در ارتفاع 50 متری از سطح رودخانه واقع شده است.

ارامگاه پیر علمدار: یک بنای بسیار زیبای دیگر در شهر دامغان با نام ارامگاه پیر علمدار وجود دارد که ازقرن پنجم به یادگار مانده است. این برج اجری که به دستور ” سلطان مسعود غزنوی” بنا شده است با خط های بسیار زیبا تزیین شده است.

دیدنی‌های دامغان؛ شهری کهن در جاده ابریشم

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

برج چهل دختر: یک بنای باشکوه و قدیمی با نام ” برج چهل دختر” که با خطا های کوفی و تزیینات سبک قرن پنجم مزین شده، چهره دیدنی تری را به شهر دامغان داده است.

مسجد جامع دامغان: مسجدی با شکوه با ستون های کارشده و شبستان های متعدد، نمایی بسیار زیبا را به وجود اورده است. یکی دیگر از ویژگی های خاص این مسجد، مناره های بسیار بلندش می باشد که هیبت و شکوهی خاص را به این بنای 1000 ساله داده است.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات و مطالب مفید

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *