آشنایی با شیرینی های معروف آذربایجان !

دسرهای آذربایجان بسیار متنوع و خوشمزه هستند و شیرینی های منحصر به فرد و مخصوص خود را دارند. بسیاری از شهرهای جهان به خاطر غذا و خوراکی های خوشمزه شان معروف شده اند. باکو یکی از همین شهرها است که به خاطر شیرینی های لذیذ و دلچسبش حسابی معروف شده و گردشگران این شهر همشیه از خوردن این شیرینی ها لذت می برند.

بهترین شیرینی های باکو | گوگال Gogal

گوگال یک نوع شیرینی سنتی تهیه شده از خمیر پف دار است که درون آن را با مواد مختلف پر می کنند. این شیرینی در دو نوع شیرین و شور تهیه می شود. برای مواد درون آن معمولا از مخلوط کره، آرد و شکر و یا مخلوط آجیل خردشده و شکر استفاده می شود. برای تهیه این شیرینی از خمیر ۹ و یا ۱۲ لایه استفاده می کنند، هر چه لایه های خمیر بیشتر باشد شیرینی تردتر و خوشمزه تر می شود.

بادام بورا – Badam-bura
بادام بورا یکی از شیرینی‌های مخصوص آذربایجان است که بیشتر در باکو تهیه می‌شود و اشکال مختلفی دارد و با شکر، دارچین و آجیل ریز خردشده پخته می‌شود.

حلوا – (Shaki baklava (halva
شهر شکی در آذربایجان خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ای دارد. علاوه‌ بر آبگوشت معروفشان، حلوای بسیار لذیذی هم دارند. این حلوا که به آن باقلوای شکی هم می گویند از خمیر سرخ‌شده‌ی ویفر نازک، آجیل خردشده و عسل تهیه می‌شود. این حلوا بسیار خوشمزه است و ارزش سفر به شکی را دارد.

باقلوا Pakhlava
باقلوا هم دسر محبوبی است که از لایه‌ های بسیار نازک خمیر و آجیل خردشده و عسل تهیه می‌ شود. از قدیم باقلوا های آذربایجان را به شکل لوزی برش می‌ دادند و در وسطش آجیل می‌ گذاشتند. مردم آذربایجان بیشتر در ایام عید نوروز باقلوا درست می‌ کنند. علی رغم این‌که ریشه باقلوا به ترکیه بازمی‌گردد ولی بازهم این شیرینی راه خود را به باکو یافته است و تعدادی از بهترین باقلواها را می‌ توان در شیرینی سرای ترکیه ‌ای محلی گول اوغلو Gulluoglu یافت. این شیرینی که به‌صورت استوانه ‌ای پیچیده می ‌شود، انواع مختلفی دارد و معمولا با مغز پسته، پر شده است. باقلوا بیش ‌از حد شیرین نیست، به ‌شدت تازه و خوشمزه و البته بسیار اعتیادآور است.

شکر بورا Shekerbura

شکربورا یکی از دسرهای پرطرفدار در آذربایجان است که در سراسر این کشور یافت می ‌شود. این دسر، پای ‌های شیرینی هستند که داخل آنها را بادام، فندق، گردو و مخلوطی از شکر و عسل پر کرده ‌اند.

بهترین شیرینی های باکو | دوشبارا Dushbara

دوشبارا یکی ازجذاب های سنتی آذربایجان است که شمایلی شبیه پیراشکی ما ایرانی ها دارد با این تفاوت که بسیار کوچک است و در آب گوشت پخته می شود. برای پخت دوشبارا، ابتدا گوشت گوساله را ریز کرده و به همراه پیاز، سبزیجات معطر، گوجه فرنگی، نمک و فلفل سیاه تفت می دهند. سپس مواد آماده شده را در داخل لقمه های خمیری قرار می دهند. پس از آماده شدن لقمه ها، آن ها را درون آبِ گوشت از پیش آماده شده گذاشته و می گذراند تا کمی بپزد. پس از ۱۰ دقیقه دوشبارا، این لقمه های گوشت را به همراه آب گوشت همراهش سرو می کنند.

قطاب Kutab
این غذا با قطابی که در نظر ما ایرانی ‌ها به‌عنوان یک شیرینی شناخته می ‌شود متفاوت است. قطاب آذربایجان به ‌نوعی یک پنکیک است که انواع مختلفی دارد و با گوشت یا اسفناج یا سبزیجات دیگر پر می ‌شود. این غذا به‌ تنهایی بسیار لذیذ است ولی اگر به چودو پچکا Chudo Pechka بروید می ‌توانید خلاقیت به خرج داده و این مواد سبز خوشمزه را با باقلیجان (بادمجان و سیری که در خامه ترش خوابانده شده ‌اند) ترکیب کنید و لقمه آذربایجانی شخصی خود را ایجاد نمایید.

مقالات و مطالب مفید

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *