دیدنی‌های چالدران ؛ شهری سردسیر در آذربایجان غربی

فهرست مطالب این مقاله

چالدران از شهرستان های استان آذربایجان غربی در شمال غرب آن می باشد که مرکز آن سیه چشمه است.این شهر از کهن ترین شهرهای این استان می باشد که دارای آثار تاریخی ارزشمند و دیدنی می باشد.

این شهر دیدنی در قدیم بخشی از شهر ماکو بوده است. همه ایران نام چالدران را در کتاب‌های تاریخ شنیده‌اند و یکی از دلایل شهرت این شهر، جنگ معروف چالدران است. خانه‌های این شهر همه فاقد کولر هستند چراکه واقع شدن در سلسله کوه‌های زاگرس، هوای خنکی برای مردم این شهر رقم زده است. خنکی هوا در فصل گرم تابستان از دیگر دلایل محبوبیت این شهر است. این شهر دیدنی به خاطر جای دادن میراث ارزشمند جهانی در خود از ظرفیت قابل توجهی در گردشگری برخوردار است. در ادامه معروف‌ترین نقاط دیدنی این شهر را به شما نشان می‌دهیم.

آبشار عرب دیزج

آبشار عرب دیزج در بخش دشتک یا آواجیق چالدران در ۳۷ کیلومتری شمال‌غرب سیه‌چشمه در حاشیه روستای عرب دیزج قرار گرفته است. این آبشار دارای چشم‌اندازهای بسیار زیبا و غارهای طبیعی در اطراف کوه‌های مشرف به آبشار است که در نوع خود کم‌نظیر هستند.

دره قره‌کلیسا

در فراز تپه این دره خوش آب و هوا با محیط سرسبز طبیعی یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای عالم مسیحیت به نام قره کلیسا بنا شده‌است که همه ساله تعداد کثیری از گردشگران داخل و خارج از کشور (مسیحیان) جهت بازدید و همچنین شرکت در مراسم مذهبی از این کلیسا و دره آن دیدن می‌نمایند.

دیدنی‌های چالدران ؛ شهری سردسیر در آذربایجان غربی

  • برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقبره شیخ صدرالدین

«شیخ صدرالدین» وزیر «شاه اسماعیل اول صفوی» بود که در جنگ چالدران کشته شد. جنگ چالدران جنگی بود که بین نیروهای «شاه اسماعیل اول صفوی» و «سلطان سلیم اول عثمانی» در سال ۱۵۱۴ میلادی رخ داد و طی آن غرب ایران که شامل آذربایجان، کردستان و عراق بود از ایران جدا شدند و عثمانی موفق شد که بر مناطق غربی کشور چیره شود. آرامگاه این وزیر رشید در حال حاضر یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود.

تالاب ناور از جاهای دیدنی چالدران

تـالاب ناور در غرب شهرستان چالدران و در نقطه صفر مرزی ایران و ترکیه قرار دارد.

شهرستان چالدران در شمال غربی استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. این منطقه به دلیل داشتن هوای بسیار سرد در زمستان و هوای خنک در تابستان یکی از مناطق گردشگری استان به حساب می آید، زیستگاهای آبی شهرستان چالدران سالانه پذیرای بیش از ۱۰ هزار پرنده مهاجر است. شهرستان چالدران داری ۶ تالاب است که چهار تالاب آن دائمی و دو تالاب آن فصلی هستند. این تالاب ها شامل، تالاب ناور، تالاب پیراحمد کندی، تالاب خانگ، تالاب گرروگل (قروگل)، تالاب زاویه سفلی و تالاب سد بارون است.

غار چهل پله خضرلو

غار چهل‌پله در روستای خضرلو چالدران واقع شده و یکی از جاهای دیدنی استان آذربایجان غربی است. این غار که از دوره حکومت باستانی اوراتوری به‌جای مانده با نام «غار قلعه حیدری» نیز شناخته می‌شود. علت نام‌گذاری این غار به‌دلیل تعداد پله‌های رسیدن به آن است. در گذشته تعداد این پله‌ها بیشتر بوده که با گذشت زمان و فرسایش زمین، ۱۰ عدد آن‌ها از بین رفته و تنها ۳۰ پله باقی مانده است.

  • برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات و مطالب مفید

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *