تفاوت بلیط چارتر و سیستمی چیست؟

فهرست مطالب این مقاله

خرید بلیط هواپیما اولین قدم در اقدام برای سفر است. اما کدام گزینه برای سفر ما مناسب تر است؟ بلیط هواپیما چارتی یا سیستمی؟ اگر زیاد اهل سفر کردن باشید احتمالا خیلی خوب تفاوت این دو را از یکدیگر تشخیص می دهید، اما اگر اطلاعاتی در این زمینه ندارید، هیچ نگران نباشید. در این مقاله ما صفر تا صد آن چه را که باید بدانید را برای شما توضیح می دهیم.

درباره بلیط سیستمی

بلیط سیستمی بلیط هایی هستند که چه آنها را از آژانس های گردشگری خریداری کنید و چه مستقیما از خود هواپیماهایی، فرقی ندارد چون قیمتشان یکی است و قیمت آن بر اساس مصوب خود شرکت هوایی است. اگر بخواهیم درباره ی مزیت های بلیط های سیستمی بگوییم باید بگوییم این بلیط ها ۲ مزیت اصلی دارند: اول آنکه بلیط های سیستمی قابل باز پس دادن یا همان استرداد هستند. یعنی اگر به هر دلیل شما بلیط را خریداری کنید و بعد از پرواز منصرف شوید، مقداری از پول شما به عنوان جریمه برداشته شده و باقی پولتان به شما برگردانده می شود.
یکی دیگر از خوبی هایی که بلیط سیستمی دارد، تفاوت قیمت بلیط هواپیما برای افراد بزرگسال و کوچک و افراد با سن های مختلف است. مثلا بلیط هواپیما افراد کم سن و سال نسبت به افراد بزرگسال هزنیه ی کمتری دارد. بنابراین اگر دارید با خانواده ای که در آن افراد با سن های مختلف وجود دارند، سفر می کنید بهتر است بلیط سیستمی خریداری کنید.

درباره بلیط چارتر

یکی از اصطلاحاتی که هنگام خرید بلیط هواپیما زیاد به آن برمی‌خورید، چارتر است. اما بلیط چارتر چیست؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا درباره‌ی مفهوم چارتر توضیح می‌دهیم. چارتر (charter) به طور کلی به معنای دربست کردن است. عبارت «چارتر کردن» فقط برای پرواز کاربرد ندارد، برای هتل یا باقی وسایل نقلیه‌ی مسافرتی مثل قطار و اتوبوس و کشتی و… نیز به‌کار می‌رود. فعلا ما با چارتر در حمل‌ونقل هوایی سروکار داریم. یعنی هروقت یک نفر یا یک شرکت، تمام یا بخشی از صندلی‌های یک هواپیما یا یک مسیر پروازی را سالیانه یا برای مدت معلومی اجاره کند، می‌گویند آن پرواز را چارتر کرده است.

فرض کنید شما یک کمپانی بسیار بزرگ و پررونق دارید که حدود هفتاد نفر از کارکنان شما باید در طول هفته چندبار، مثلا دوشنبه‌ها وچهارشنبه‌ها به مقاصد معینی سفر کنند، در این شرایط برایتان باصرفه‌تر خواهد بود که پرواز را در روزهای دوشنبه و چهارشنبه از یک شرکت هواپیمایی برای کارکنان‌تان چارتر کنید. به زبان ساده‌تر، چارتر کردن شبیه خریدکردن عمده نسبت به خریدهای خرد است: در خرید عمده شما مبلغ کمتری نسبت به خرید خرد همان کالا می‌‌پردازید، چارتر کردن پرواز هم باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت‌ها می‌شود.

تفاوت بلیط چارتر و سیستمی چیست؟برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مزایای خرید بلیط هواپیما سیستمی

بلیط هواپیما سیستمی یکی از گزینه های است که همیشه می توانید برای سفرتان خریداری کنید. بلیط های سیستمی همواره روی سایت در دسترس هستند و برای تمامی مقاصد آماده رزرو هستند. اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید قیمت بلیط هواپیما ی سیستمی است. اگر به دنبال بلیط ارزان و لحظه آخری هستید، بلیط چارتری گزینه بهتری برای شما است، زیرا این بلیط ها قیمت کمتری نسبت به بلیط هواپیما سیستمی دارند. بلیط هواپیما سیستمی در تمامی روزهای سال  در دسترس است و می توانید خریداری کنید.

قیمت بلیط هواپیما سیستمی برای بزرگسالان و کودکان یکسان نیست و برای خرید بلیط هواپیما سیستمی کودکان باید هزینه کمتری پرداخت کنید. همچنین قوانین کنسلی بلیط هواپیما سیستمی نیز نسبت به بلیط هواپیما چارتری بهتر است . معمولا مبلغ مشخصی از هزینه بلیط هواپیما به شما عودت داده می شود. البته این مبلغ ممکن است در ایرلاین های مختلف متفاوت باشد، به همین دلیل بهتر است پیش از خرید بلیط هواپیما سیستمی با ایرلاین مربوطه تماس گرفته و قوانین کنسلی را به طور کامل پیگیری کنید.

مزایای خرید بلیط هواپیما چارتری

اگر زیاد اهل سفر کردن هستید، خرید بلیط هواپیما چارتری یک گزینه عالی برای شما محسوب می شود. با خرید بلیط هواپیما چاتری و بلیط های لحظه آخری می توانید هزنیه سفر خود ار تا حد قابل توجهی کاهش دهید. بلیط چارتری همان طور که گفته شد، تعداد صندلی هایی است که آژانس هواپیمایی از پیش خریداری کرده و با قیمتی خیلی پایین تر به فروش می رساند. چون این بلیط ها از قبل خریداری شده اند، باید حتما به فروش برسند، به همین علت ممکن است هر چقدر به روز سفر نزدیک شویم، قیمت بلیط هواپیما به طرز قابل توجهی کاهش بیابد و به اصطلاح به بلیط لحظه آخری تبدیل شود!

بلیط های چاتری از لحاظ هزینه بسیار ایده آل و مقرون به صرفه هستند، اما معمولا در این نوع بلیط هواپیما امکان کنسلی وجود ندارد. یعنی حتی اگر بلیط را کنسل کنید، هیچ مبلغی به شما بازگردانده نمی شود. البته در هر صورت باید پیش از سفر این موضوع را با آژانس هواپیمایی چک کنید، چون ممکن است در برخی موارد امکان کنسلی و استرداد وجه تا مدت معینی برای شما وجود داشته باشد. همچنین در بلیط هواپیما چارتری، نرخ کودک و بزرگ سال با یک دیگر فرقی نمی کند و شما برای هر دو این موارد یک هزینه مشابه را پرداخت می کنید.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات و مطالب مفید

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *