آشنایی با جاهای دیدنی بابل،شهر بهارنارنج شمال

فهرست مطالب این مقاله

بابل با طبیعتی دیدنی و جاذبه‌های گردشگری متعددی همچون آبشار درازکش، آبشار شی الیم، آب‌گرم ازرو و جنگل‌های سرسبز، یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در استان مازندران است. با ایکا هتل همراه شوید تا تعدادی از جاهای دیدنی بابل را به شما معرفی کنیم.

آبشار شی الیم

آبشار شی الیم در دو کیلومتری جنوب شرقی روستای گاوزن محله در میان دره‌ای انبوه از درختان جنگلی واقع شده است. این روستا از توابع بخش بندپی شرقی شهرستان بابل است که در قسمت غرب رودخانه‌ سجادرود (سجرو) قرار گرفته و با روستاهای فیروزجاه ثابت، لمسوکلا، سرجیکلاو سماکوش محله همسایه است. دسترسی به این آبشار از طریق جاده ارتباطی شهرستان بابل به گلوگاه، جاده سیرداغ و سپس گاوزن محله امکان‌پذیر است. دره آبشار درست در سمت شرق روستا قرار دارد.

ارتفاع آبشار طبقاتی شی الیم به بیش از ۳۰ متر می‌رسد که از صخره‌ای زیبا به پایین جاری و در طول مسیر باعث فرسایش سنگ‌ها می‌شود. حوضچه‌ای کوچک و پرآب در پایین هر طبقه وجود دارد که آب آن به طبقه زیری می‌ریزد.

مسجد چهار سوق بابل

این بنا در چهار سوق محله بازار شهرستان بابل واقع گردیده و در دوره صفویه ساخته شده و در سال ۱۲۱۱ ه-.ق به دست حاجی حسین نامی تجدید بنا شده است. بنای کنونی شامل صحنی کوچک و شبستانی جنوبی است.
در دیواره این مسجد، سنگ نوشته ای مورخ ۱۲۱۱ ه-.ق نصب کرده اند که متضمن اشعاری در وصف بانی و مسجد است.

دریاچه کامی کلا

دریاچه «کامی کلا» (Kami Kola) در بخش بندپی غربی شهرستان بابل و در اطراف کوه‌های البرز قرار دارد و دارای چشم‌انداز کوه و جنگل است. این دریاچه فصلی در برخی ماه‌های سال خشک می‌شود؛ اما در سایر ایام، خصوصا اوایل بهار، با وجود آب و مناظر جنگلی زیبایی دوچندان پیدا می‌کند. بافت این منطقه کاملا روستایی بوده و عمده فعالیت مردم آن کشاورزی و دامداری سنتی است.

فصل بهار، بهترین فصل زمان بازدید از دریاچه است؛ چراکه آب‌وهوا بسیار مطبوع می‌شود و زیبایی طبیعت و سرسبزی جنگل‌های اطراف دریاچه و صدای دلنشین آب، لحظه‌های نابی را برایتان رقم خواهد زد.

آشنایی با جاهای دیدنی بابل،شهر بهارنارنج شمالبرای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

آبشار درازکش

آبشار درازکش یکی از زیبایی‌های بکر و دست‌نخورده طبیعت بندپی شرقی است که در دل جنگل واقع شده است و شامل پنج آبشار با ارتفاع‌های مختلف می‌شود که ارتفاع یکی از آن‌ها بیش از هفت متر است. این آبشار ابتدا به یک حوضچه بزرگ می‌ریزد و سپس به‌صورت رودخانه‌ای در جهت شمال ادامه مسیر می‌دهد که در فصل پاییز آب نسبتا زیادی دارد؛ ولی بیشترین میزان آب آن در فصل بهار است.

آبشار تیر کن (هفت آبشار)

آبشار تیرکن در استان مازندران واقع است. این آبشار در روستای تیرکن، در مراتع کالبکوشت و بخش بابلکنار شهرستان بابل قرار دارد. آبشار ارتفاعی در حدود ۹ متر دارد. این منطقه شامل ۷ آبشار کوچک است که به آبشارهای تیرکن شهرت دارند. برای رسیدن به آبشار باید ایتدا به روستای تیرکن رفت که مسیر آسفالته دارد و از آنجا تا مجموعه آبشارها در حدود ۲ ساعت پیاده روی در شیب ملایم است. آبشار اصلی که به آبشار تیرکن شهرت دارد حوضچه کوچکی ایجاد کرده است. مجموعه آبشار در مسیری به طول ۳ کیلومتر در دل جنگلهای درازکلا واقع شده اند. برای دسترسی به روستای تیرکن ابتدا به بابلکنار، سپس درازکلا، جاده سمت راست پادگان و سپس روستای تیرکن خواهد بود.

آبگرم ازرو

آبگرم ازرو در روستای آری در بخش بندپی شرقی و ۴۵ کیلومتری جنوب بابل در میان یک دره زیبای جنگلی و در کنار رودخانه قرار گرفته که مجموعه طبیعی بی‌نظیری را با ترکیبی جالب عرضه می‌کند. آب معدنی فیروزه‌ای‌رنگ در دل جنگل‌های سبز، منظره‌ای خلق کرده که در کمتر جایی دیده شده است. آب با جوشش از دل زمین، استخر کوچکی پدید آورده که به‌خاطر ترکیبات گوگردی برای بیماری‌های پوستی، روماتیسم و درد مفاصل بسیار مفید است. دمای آب چشمه به حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و ولرم است؛ عمق آن نیز تقریبا ۱٫۵ متر است.

جنگل نارنجلو

جنگل نارنجلو از نزدیک‌ترین جنگل‌های سرسبز به بابل است که در بخش بندپی غربی قرار دارد. این جنگل وسیع به واسطه انواع درختانی که در خود جای داده است، جزو مناطق حفاظت‌شده به حساب می‌آید و از همین رو هنوز هم بکر و دست نخورده باقی‌مانده است. قدم زدن در جنگل و تماشای مناظر زیبای آن، استراحت در زیر سایه درختان جنگل، عکاسی و ثبت لحظه‌های ناب، گوش سپردن به صدای دلنشین پرندگان و… همگی در انتظار گردشگرانی است که لذت حضور در طبیعت را با هیچ چیز عوض نمی‌کنند.

این جنگل در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد؛ هرچند فصل بهار با آب‌وهوای مطبوع و پاییز که فصل نقاشی طبیعت و رنگارنگ شدن برگ‌ها است، بیشترین لذت را نصیب‌تان خواهد کرد.

جنگل شیاده

جنگل زیبای شیاده در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل قرار دارد که به‌دلیل مرتفع بودن می‌توان سد شیاده را از بالای آن مشاهده کرد.

سد شیاده

سد شیاده در ۳۳ کیلومتری جنوب غربی بابل، روی رودخانه چلیم از سرشاخه‌های رودخانه بابل رود در روستای شیاده و در بخش بندپی غربی این شهرستان واقع شده است. آب‌وهوای مساعد و پوشش گیاهی و جنگل‌های زیبا در کنار سد شیاده، بازدید گردشگران را نیز چند برابر کرده و از آنجا که بازدید برای عموم آزاد است، مردم می‌توانند از فضای اطراف سد نهایت لذت را ببرند. ارتفاع سد شیاده از زمین ۲۰ متر است و پوشش جنگلی در اطراف آن، جذابیتی دوچندان به آن بخشیده است. برای مسافران که قلاب و وسایل ماهی‌گیری به‌همراه دارند، امکان ماهی‌گیری وجود دارد.

آشنایی با جاهای دیدنی بابل،شهر بهارنارنج شمالبرای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

پارک جنگلی بابلکنار

پارک جنگلی بابلکنار دارای ۷۶۰ هکتار مساحت می باشد. در فاز اول این پروژه ۴۰ هکتار آن به بهره برداری رسیده است. پارک جنگلی طبیعت بابل‌کنار از سوی معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به عنوان منطقه نمونه گردشگری معرفی شد این پارک زیبا جزء محدوده ی جنگلی روستای درونکلا شرقی است.

در دل این پارک دهکده ای کوچک قرار دارد با نام بزچفت. طبیعت بابلکنار با دارا بودن مساحتی بیش از ۷۱۶ هکتار و وجود چشمه ای کوچک در دل خود و انبوه درختان زیبا و سایر امکانات گردشگری همچون امکانات بسیار خوب و وسیع این محیط طبیعی از جمله راه و جاده آسفالت، وسایل بازی کودکان، آبخوری های بهداشتی، آلاچیق، سرویس های بهداشتی، نمازخانه و… طی چند سال به مکانی شناخته شده در استان مازندران و حتی خارج از آن تبدیل شده که با آمدن فصل بهار و تابستان انبوه مسافران و گردشگران را روانه منطقه ی تفریحی توریستی و کوهپایه ای بابلکنار زیبا می کند.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

کلینیک لاغری در شهرک غرب

مقالات و مطالب مفید

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *