همه چیز درباره شفق قطبی در روسیه (شهر مورمانسک)

شفق قطبی (Aurora) پدیده‌ای تماشایی و شگفت انگیز است که در شمال شبه جزیره کولا Kola قابل رویت است. مورمانسک یک شهر بندری کوچک در کشور روسیه است و برای گردشگرانی که به دنبال تماشای شفق قطبی هستند یک مقصد ایده آل است. اطراف شهر مورمانسک وقتی کمی از شهر فاصله بگیریم تا آلودگی نوری شهر کمتر شود امکان تماشای پدیده‌ای رویایی را خواهید داشت؛ رقص نورهای رنگین در آسمان شب! در ادامه این مقاله از سایت هتل فرودگاهی رکسان درباره چگونگی شفق قطبی توضیح خواهیم داد. زمان مناسب تماشای شفق قطبی چه وقت است؟ بهترین مکان بریا تماشای شفق قطبی کجاست؟ شفق قطبی در مورمانسک قابل رویت است؟

شفق قطبی چیست؟

شفق قطبی (Aurora) یکی از پدیده‌های جذاب نجوم است؛ این پدیده با رنگ سبز جذاب و درخشش مرموزش سالهاست گردشگران را شیفته خود کرده. این پدیده شامل نورهای رنگینی است که در آسمان شب و در بخش‌های شمالی کره زمین قابل رویت هستند. طوفان‌های خورشیدی که از جنس الکترون، پروتون و یون‎‌های سنگین هستند عامل اصلی ایجاد شفق قطبی می‌شوند. نورهای قطبی در اثر الکترون‌هایی که در طول خطوط نیروی میدان مغناطیسی زمین حلقه می‌زنند، به وجود می‌آیند. این نورها در قطب شمال به نورهای شمالی و در قطب جنوب به نورهای جنوبی شهرت دارند.

همه چیز درباره شفق قطبی در روسیه (شهر مورمانسک)برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

شفق‌های قطبی ترکیبی از رنگ‌های بسیار زیبای قرمز، آبی، نارنجی، سبز و زرد هستند. شفق قطبی به صورت پرده‌های رنگینی است که با وزش باد تکان می‌خورد و تغییر شکل می‌دهد؛ درست مانند یک شال حریر رنگین که رنگ سبز در آن غالب است. گاهی این شفق‌های قطبی از یک باریکه شروع می‌شوند و کم‌کم گسترش پیدا می‌کنند. بقدری این فضا و احاطه شدن آسمان با این نورهای رنگی جذاب است که اگر آن را ببینید هرگز فراموش نخواهید کرد. شدت نور شفق قطبی دقیقا وابسته به شدت طوفان خورشیدی است و با ضریبی با عنوان K ایندکس سنجیده می‌شود. بادهای خورشیدی یا طوفان‌های خورشیدی معمولا یه طور دائمی اتفاق می‌افتند اما آب‌وهوای خورشیدی (گرم شدن و خنک شدن بخش‌های خورشید) روزانه تغییر می‌کند.

پدیده شفق قطبی فقط مخصوص سیاره ما (زمین) نیست و در زحل و مشتری شفق‌های قطبی دیده شده. هر سیاره‌ای که در معرض طوفان‌های خورشیدی باشد و دارای میدان مغناطیسی و اتمسفر باشد پدیده شفق قطبی در آن رخ خواهد داد.

همه چیز درباره شفق قطبی در روسیه (شهر مورمانسک)برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

کجا شفق قطبی را ببینیم؟

رویت شفق قطبی در کشورهایی که به قطب شمال نزدیک هستند امکان پذیر است مانند کشورهای اسکاندیناوی، کانادا، آلاسکا، ایسلند، اسکاتلند و البته در شهر مورمانسک روسیه. شهر مورمانسک روسیه یک شهر بندری است که در حال حاضر قطب ماهیگیری برای کشور روسیه محسوب می‌شود.

زمان مناسب تماشای شفق قطبی چه وقت است؟

برای تماشای شفق قطبی مهمترین نکته وجود یک آسمان صاف و بدون ابر است. در عین حال حتما باید از شهر بقدری فاصله بگیرید که آلودگی نوری شهر مانع تماشای شفق قطبی نباشد. شفق‌های قطبی در شب قابل دیدن هستند و در عرض‌های جغرافیایی قطبی رویت می‌شوند. بهترین زمان تماشای شفق قطبی از اواسط سپتامبر تا اواسط آوریل است و معمولا از ساعت 8:00 شب تا حدود 2:00 بامداد این نورهای رنگین در فضا هستند. از آنجائیکه این پدیده طولانی مدت نیست و از طرفی پیش بینی آب و هوا از مدت ها قبل امکان پذیر نیست، اگر برای سفر به شفق قطبی برنامه ریزی می‌کنید حتما در شهری که قرار است شفق قطبی را ببینید بیش از یک یا دو شب اقامت داشته باشید.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات و مطالب مفید

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *