معرفی انواع مختلف گردشگری

فهرست مطالب این مقاله

گردشگری، صنعتی است که هم ظرفیت بالایی دارد و هم طرفداران پروپا قرص و مخصوص به خودش. ایران و اطرف آن هم ظرفیت گردشگری بسیار بالایی دارند. شایدی مطلبی که شما زیاد با آن آشنا نباشید، انواع گردشگری است. گردشگری انواع دارد که حتما برای شما جالب خواهد بود. با سایت هتل فرودگاهی رکسان همراه باشید تا نگاهی به گردشگری و انواع آن بیندازیم.

انواع مختلف گردشگری

سفر کردن به نقاط مختلف همیشه برای افراد جذاب بوده است. گردشگری به عنوان یک مفهوم راه زیادی را تا به امروز طی کرده است و این فعالیت به انواع مختلفی تقسیم بندی شده است. با پیشرفت زیرساخت های صنعت گردشگری و فضای رقابتی بین مناطق، شرکت‌ها و …، هر روز شاهد ایده ها و مفهوم های جدیدی در این صنعت هستیم.

گردشگری فرهنگی (cultural tourism)

مسافرت برای دیدن جذابیت‌های فرهنگی شامل بناها، موزه‌ها، نمایشگاه‌ها، دیدن گالری‌های هنری و … همه‌و‌همه زیر مجموعۀ گردشگری فرهنگی قرا می‌گیرند. بین ۳۵ تا ۴۰ درصد گردشگران دنیا، گردشگران فرهنگی‌اند.

دیدن فرهنگ‌های مختلف و آشنایی با آنها، تجربه‌ای عمیق برای بشر محسوب می‌شود. از این‌رو بسیاری از سازمان‌های بین المللی و سازمان‌های صلح، هوادار این نوع از گردشگری‌اند. در ایران نیز طی سالیان اخیر این موضوع مورد توجه قرار گرفته است و علاوه بر سازمان‌های مربوطه بسیاری از سرمای‌گذاران بخش خصوصی نیز با ایجاد امکانات گردشگری، موجب توسعۀ این نوع از مسافرت‌ها در کشور شده‌اند.

گردشگری ماجراجویی

گردشگری ماجراجویی که به سفر ماجراجویی نیز معروف است، نوعی از این صنعت است که در میان ماجراجویان و آن هایی که همیشه به دنبال کارهای هیجان انگیز بوده اند، بسیار محبوب می باشد. برای اینکه جزو گردشگران این نوع باشید، نیاز دارید که ریسک پذیر باشید و تمرین های ورزشی متفاوتی را انجام دهید.

گردشگری تجاری

سفر کاری، ماموریت کاری یا گردشگری تجاری امروزه به یکی از حوزه های قابل توجه صنعت گردشگری تبدیل شده است و این حوزه پتانسیل بالایی برای رونق بخشیدن به چرخه صنعت توریسم دارد. در حال حاضر شرکت های چندملیتی، شعبات مختلف و دفاتر شرکت های بزرگ در کشورهای مختلف دنیا باعث رشد روزافزون سفرهای کاری شده اند.

افراد به دلایل مختلف مثل شرکت در کنفرانس ها، جلسات و همایش های بین المللی، حضور در نمایشگاه ها و عقد قراردادهای تجاری با کشورهای دیگر ممکن است نیاز به سفر کردن داشته باشند.

اکوتوریسم

یکی از انواع مختلف گردشگری اکوتوریسم می باشد که دسته بندی بسیار گسترده ای است که به سفر مسئولانه به طبیعت، جامعه محلی و … ربط داده می شود. این نوع توریسم شامل سفر به مکان هایی است که جاذبه اصلی آن گیاهان و جانوران، تشکل‌های طبیعی یا مصنوعی و مناطع زندگی جوامع بومی و محلی است. اکوتوریسم همچنین مفاهیم ژئوتوریسم و گردشگری حیات وحش را شامل می شود. ایده اصلی این نوع سفر این است که گردشگران علاوه بر تخریب نکردن یک جاذبه و یا محیط طبیعی، باید برای آن جا مفید باشند و به رشد آن کمک کنند.

گردشگری غذایی

گردشگری غذایی یا گردشگری غذا شامل تجربه کردن غذای محلی و سنتی یک کشور خاص، منطقه، شهر و یا روستا است. شایان ذکر است که هرچند غذا خوردن در طول دیگر سفرها و انواع مختلف گردشگری امری طبیعی است، اما گردشگری غذایی صرفا به خاطر تجربه فرهنگ آشپزی برگزار می‌شود. امروزه با رشد کلی گردشگری، این زیرمجموعه نیز تا حد زیادی گسترش و توسعه یافته است. از مقاصد محبوب این نوع گردشگری می‌توان به ایتالیا، فرانسه و مکزیک اشاره کرد.

گردشگری مذهبی

این نوع گردشگری هم زیر مجموعۀ گردشگری فرهنگی است. در هر دینی که در جهان وجود دارد می‌توان اماکنی را یافت که مقدسند. هر فرد مسلمان که جایگاه مالی مناسبی دارد یک سفر واجب نیز دارد و آن سفر حج است. ارمگاه امامان نیز از جایگاه بالایی نزد مسلمانان برخوردار است. به هر ترتیب سفرهای زیارتی از دیرباز نسل بشر با او همراه بوده است و انسان بسیاری از تجارب معنوی خود را در این سفرها درک خواهد کرد.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

مقالات و مطالب مفید

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *