+21 556 77900

تجربه لحظاتی بی‌نظیر در هتل فرودگاهی رکسان

آشنایی با بهترین مکان های دیدنی تاجیکستان

تاجیکستان یکی از کشورهای آسیای میانه محسوب می‌شود. کشور تاجیکستان از جنوب و شمال با افغانستان و قرقیزستان و از خاور و باختر با چین و ازبکستان همسایه است. تاجیکستان هیچ راهی به آب‌های آزاد ندارد. کوهستانی بودن، بارش فراوان و منابع آب فراوان از ویژگی‌های جغرافیای این کشور است. تاجیکستان در بین کشورهای آسیا میانه کمترین مساحت را دارد اما به خاطر ارتفاع این کشور و کوهستانی بودن آن بلندترین کوه‌های آسیای میانه در تاجیکستان است. جمعیت کل کشور تاجیکستان حتی از جمعیت شهر تهران کمتر است! اما جذاب‌ترین نکته درباره تاجیکستان این است که زادگاه اولین شاعر فارسی زبان است.

دوشنبه: پایتخت تاجیکستان

شهر دوشنبه با داشتن مناطق روستایی و مراتع و چمنزار‌های برفی، شهری دل‌نشین در تاجیکستان است. این شهر در طی دهه‌های گذشته با ساخت و ساز‌های حیرت‌آور، مدرن و کامل شده است. جاهای دیدنی تاجیکستان در شهر دوشنبه کم نیستند. از بلوار درختی گرفته تا بقایای نقاشی دوران حکومت شوروی، همه جاذبه‌های گردشگری تاجیکستان هستند.

آشنایی با بهترین مکان های دیدنی تاجیکستانبرای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

جاهای دیدنی تاجیکستان

مجسمه اسماعیل سامانی

یکی از چشم‌گیرترین بناهای مدرن دوشنبه، مجسمه از بنیانگذار قرن دهم سلسله سامانیان است. این مسجمه زیبا با طراحی منحصر به فرد و پوشش طلا در مرکز میدان دوستی قرار دارد و از جاهای دیدنی تاجیکستان است که شهر دوشنبه را جذاب و خاص کرده است.

پارک رودکی

پارک رودکی از پر بازدیدترین دیدنی‌های تاجیکستان به شمار می‌رود. با چتری از شاخ و برگ‌های درختان و مسیرهای پیاده‌روی در میان انبوهی از گل‌ها، دریاچه‌ها و چشمه‌ها، پارک رودکی محبوبیت خاصی در میان مردم محلی و مسافران دارد. همچنین این پارک میزبان پرچم بزرگ کشور و مجسمه‌ای از شاعر بزرگ، رودکی است.

آشنایی با بهترین مکان های دیدنی تاجیکستانبرای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

قلعه حصار

قلعه حصار در فاصله 30 کیلومتری دوشنبه، بنایی تاریخی است که منظره زیبای آن روی اسکناس‌های 20 سامانی تاجیکستان نقش بسته است. بقایای این قلعه قرن هجدهم، سفری یک روزه جالبی را برای گردشگران به قصد دیدن جاهای دیدنی تاجیکستان، رقم خواهد زد. تنها بخشی که از این ارگ بعد از حمله روسیه در سال 1924 به جای مانده است، برج‌های دوقلوی قلعه حصار است. اما با این حال این محل جایی است که بسیاری از تاجیکی‌ها و گردشگران آن برای بازدید انتخاب می‌کنند. موزه‌ای کوچک در این محل قرار دارد که لباس‌های تاجیکی و پوشش‌های زمستانی تاجیکی‌ها را به نمایش می‌گذارد. برخی از مغازه‌های اطراف ارگ هم صنایع دستی تاجیکی را به فروش می‌رسانند.

موزه ملی تاجیکستان

موزه ملی تاجیکستان در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان قرار گرفته است. موزه در سال ۱۹۳۴ با مجموعه‌ای متشکل از ۵۳۰ قطعه افتتاح شد و تا زمان استقلال خود از اتحادیه جماهیر شوروی، چندین بار نام عوض کرد. امروزه تعداد اشیای مجموعه موزه ملی تاجیکستان به ۵۰ هزار قلم می‌رسد و شامل بخش های آثار باستانی، تاریخ باستان و قرون وسطا، نوآوری‌ها و داستان‌های جدید و هنر و طبیعت است.

برای مطالعه مقالات بیشتر اینجا کلیک کنید.

خواجه اوبی گرم (آب گرم خواجه) از دیدنی های شهر دوشنبه تاجیکستان

بعد از روستای هوشیاری در 42 کیلومتری دوشنبه یک جاده فرعی در سمت چپ، شمارا به خواجه آب گرم (1790 تا 1960 متری از سطح دریا) می‌رساند. تفریحگاه و استراحتگاه خواجه آب گرم از بزرگراه قابل‌دیدن نیست.

در سال 1970 یک مجتمع افتتاح شد که شامل سه غرفه‌ی بزرگ ده، شش و چهار طبقه می‌شود. آن‌ها همه‌ی وسایل موردنیاز مفید برای معالجه و اقامت راحت را دارا می‌باشند. این مجتمع توسط معمار فرانسوی ساخته شده و نمای ساختمان‌ها به‌خوبی با محیط اطراف منطبق هست. ساختمان‌ها نه‌تنها آمیزه‌هایی منطبق با طبیعت هستند بلکه چشم‌اندازهای زیبا از قلّه‌ها و سراشیبی‌های مقابل را برجسته‌تر کرده‌اند.

مادّه‌ی اصلی معالجه در این تفریحگاه آب‌معدنی است. نیتریک-سیلیس، شور، هیدروکربنات، سولفات سدیم، کلسیم و… عناصر تشکیل‌دهنده‌ی آب هستند.

مقالات و مطالب مفید

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

سبد خرید فروشگاه